Skip to main content

Toyota Celica ST185: van klassieker tot circuitauto

De Toyota Celica ST185 is een van Toyota’s meest legendarische automodellen en staat vooral bekend om zijn succes in de rallywereld. De ST185 was de derde generatie Toyota’s Celica-modellen met vierwielaandrijving en won onder meer drie opeenvolgende wereldkampioenschappen voor fabrikanten (1992-1994) in de WRC-serie. In deze blogpost bespreken we hoe je van de Celica ST185 een krachtige circuitauto kunt maken die zowel op als naast het circuit respect afdwingt.

Celica ST185 raceauto

Waarom kiezen voor Toyota Celica ST185?

Geschiedenis en erfgoed: De Celica ST185 is een iconische auto met een sterke geschiedenis in de autosport. Zijn 2,0-liter viercilinder turbomotor, bekend als de 3S-GTE, produceert standaard al een behoorlijke hoeveelheid vermogen. Dit, gecombineerd met de vierwielaandrijving, maakt de auto een prima startpunt voor circuitrijden. De sterke erfenis van het model in de rallywereld geeft het model ook een authentiek gevoel van prestaties en duurzaamheid. Beschikbaarheid en aanpasbaarheid: Hoewel de ST185 tegenwoordig zeldzamer is, zijn ze nog steeds verkrijgbaar tegen een redelijke prijs. De beschikbaarheid van reserveonderdelen is goed en de vervangingsmarkt heeft veel te bieden, vooral voor het upgraden van de motor en de transmissie.

Transformatie naar een baanauto

Motorupgrades: De 3S-GTE-motor van de Celica staat bekend om zijn betrouwbaarheid en aanpasbaarheid. Voor efficiëntere prestaties kunnen upgrades van de turbocompressor, een efficiëntere intercooler en een beter brandstoftoevoersysteem worden overwogen. Het optimaliseren van de motorregeling is ook belangrijk om het door de motor geproduceerde vermogen en koppel te maximaliseren. Aandrijflijn en vierwielaandrijving: Het vierwielaandrijvingssysteem van de ST185 geeft hem een ​​groot voordeel op het circuit, vooral op bochtige stukken. De aandrijflijn kan worden verbeterd met een racekoppeling en versnellingsbak die het verhoogde vermogen en koppel aankunnen. Chassisveranderingen: Baanracen vereist een update van het chassis van de auto. Schroefsetvering verbetert de bestuurbaarheid en het rijgevoel van de auto. Stijvere stabilisatorstangen en andere ophangingscomponenten maken de rijervaring nog preciezer en voorspelbaarder. Remsysteem: Een efficiëntere motor en hogere snelheid op het circuit vereisen een beter remvermogen. De ST185 kan worden uitgerust met grotere remschijven en remklauwen die zijn ontworpen voor racegebruik. Bovendien helpen betere remblokken en met staal gevlochten remslangen de reactietijd en duurzaamheid van de remmen te verbeteren. Veiligheidsuitrusting: Bij het rijden op het circuit is veiligheid van het allergrootste belang. De Celica ST185 moet worden uitgerust met race-goedgekeurde veiligheidsuitrusting, zoals rolbeugels, racestoelen, meerpuntsgordels en een brandblusser. Deze uitrusting beschermt de bestuurder en helpt te voldoen aan de veiligheidseisen met betrekking tot het rijden op het circuit. Gewichtsreductie: Gewichtsreductie verbetert de prestaties van een auto op veel manieren. Extra delen van het interieur, zoals achterbank, tapijten en geluiddempende materialen, kunnen worden verwijderd. Het gebruik van lichtere carrosseriedelen, zoals deuren en motorkap van koolstofvezel of glasvezel, helpt ook om het gewicht te verminderen.

Celica ST185 track car interior
Celica ST185 spoiler
Celica Enkei RPF

Toyota Celica ST185

het ombouwen naar een baanauto is een uitdagend maar lonend project. Met de juiste aanpassingen en upgrades kan deze iconische auto uitzonderlijke prestaties leveren en eervol rijden in de geest van Toyota’s rallyerfgoed. Het aanpassen van de Celica ST185 voor het circuit vereist zowel een zorgvuldige planning als een passie voor de autosport, maar het eindresultaat kan werkelijk indrukwekkend zijn: een circuitauto die klaar is om uitdagingen aan te gaan en te overwinnen.

Celica ST185 achter